ОПЕК+ скоротять видобуток нафти: чи це врятує Росію?
У середу, 5 жовтня, країни ОПЕК+ погодилися скоротити видобуток нафти до 2 млн. барелів на день. USM розповідає, як це вплине на плани Заходу щодо впровадження стелі цін на російську нафту.
Рішення було ухвалено за результатами переговорів у Відні у середу, 5 жовтня. Зустріч представників ОПЕК+ відбулася того ж дня, коли Європейський Союз погодив восьмий пакет санкцій проти Росії, який передбачає, зокрема, обмеження цін на російську нафту.
ОПЕК+ домовилися про найбільше скорочення видобутку нафти з часів пандемії коронавірусу, стримуючи пропозицію на і так напруженому ринку. Так, видобуток знизять до 2 млн. барелів/день.
Країни ухвалили рішення — незважаючи на переговори зі Сполученими Штатами та іншими державами щодо нарощування видобутку сировини.
Рішення про різке скорочення видобутку викликало негайну критику з боку Білого дому, який назвав його недалекоглядним і припустив, що група ОПЕК+ із 23 членів активно підтримує президента Росії путіна, повідомляє The Wall Street Journal. Усього три місяці тому президент Байден відвідав Саудівську Аравію, де-факто лідера ОПЕК, щоб налагодити відносини між найбільшим у світі споживачем нафти (США) та її найбільшим експортером у період зростання інфляції, частково спричиненого високою ціною енергоресурсів.
У відповідь на рішення ОПЕК+ Байден доручив вивільнити 10 млн. барелів нафти зі стратегічного нафтового резерву США, заявив Білий дім. Але на думку аналітиків, це мало вплине на ціни. Представники адміністрації також заявили, що проконсультуються з Конгресом щодо способів «приборкання» впливу ОПЕК+ на вартість енергоносіїв.
Делегати ОПЕК+ приватно заявили, що зменшення видобутку стане «великою перемогою» для росії, яка з лютого втрачає близько 1 млн. барелів видобутку нафти на день. Надалі Росія зіткнеться з перспективою нафтового ембарго ЄС та обмеженням цін на нафту, що загрожує подальшим скороченням її продажів.
Скорочення виробництва ОПЕК може підірвати зусилля Заходу, які є ключовими для економічної боротьби з Москвою.
Після стрибка вище $10/барель за перше півріччя через вторгнення Росії в Україну ціни на нафту впали на 32% внаслідок глобального економічного занепокоєння, а міжнародний еталон нафти Brent вперше впав нижче $83/барель з січня. У день переговорів ОПЕК+, 5 жовтня, Brent подорожчала більш ніж на 2% – до $93,9.
Наслідки
Зниження видобутку може стимулювати відновлення цін на нафту, які впали приблизно зі $120 до $90 доларів три місяці тому — через побоювання глобальної економічної рецесії, підвищення процентних ставок у США та зміцнення долара.
Скорочення видобутку в ОПЕК+ обмежить втрату частки ринку РФ. Ми можемо спостерігати безпрецедентну спробу найбільших світових виробників нафти спільно допомогти Росії у політичних та економічних проблемах, спричинених війною в Україні. Країни ОПЕК+ зберігають нейтралітет чи мовчать щодо війни Росії, оскільки вони зважують конкуруючі інтереси, серед яких статус світового експортера зерна та головного постачальника озброєння.
Після зустрічі країн ОПЕК+, віце-прем'єр-міністр Росії Олександр Новак заявив, що скорочення видобутку потрібно, щобзбалансувати ринок». Він сказав, що Росія не продаватиме нафту країнам, які запровадять обмеження ціни, прогнозуючи дефіцит постачання енергоресурсу цього року.
Міністр енергетики Саудівської Аравії, принц Абдулазіз бін Салман, відкинув припущення про те, що скорочення видобутку зашкодить відносинам із США, і заявив, що рішення ОПЕК+ ґрунтується на прогнозах, згідно з якими попит на нафту. зменшується разом із економічним зростанням.
Різке та значне скорочення видобутку вплине на зростання цін на нафту. Проте скорочення видобутку ініціювали на тлі посилення західних санкцій проти росії, зокрема, запровадження обмеження ціни на російську нафту. Тому разом із обсягами видобутку падає і попит світу на нафту з Росії.
Санкції проти Росії впливають і на вартість танкерів, якими транспортують нафту. Значне зростання вартості показують танкери типу VLCC та Suezmax. При цьому спостерігається значне розбіжність між зростанням цін на нові судна і вживані суду, як свідчать дані Gibson Shipbrokers.
Вартість нових VLCC та Suezmax за рік зросла на 17% та 13% – це викликано зростанням цін на сировину, скороченням кількості верфей та відносним зростанням цін на інші типи суден (наприклад, контейнеровози). Однак попит на нові танкери не свідчить про значне зростання. Через вищезгадане скорочення кількості верфей, на ринку спостерігаються проблеми з новими замовленнями.
Але з танкерами, які були у використанні, — інша історія: ціни на них зростали цього року набагато швидше. З 2021 року п'ятирічні VLCC та Suezmax підскочили в ціні на 17% та 23% відповідно. У Gibson наводять приклад: замовлення VLCC оцінюється в $120 млн. за нове судно – проти $85 млн. для п'ятирічного судна. І економнішим виглядає придбання б/в танкера: дешевше вдасться модернізувати п'ятирічний танкер. Крім того, для нових танкерів поки що місць на верфях немає.
Танкери у віці 10 і більше років продемонстрували найцікавіше зростання цін. За рік 15-річні танкери підскочили у ціні на 58,5%, тоді як 10-річні VLCC зросли на 20,5%.
«Це було викликано збільшенням попиту з боку переважно близькосхідних, російських та азіатських покупців, які прагнуть зібрати флот старих танкерів для перевезення російської нафти.», – Повідомляють у Gibsons.
На вартість старих танкерів впливає і «тіньовий флот», що складається із старих суден. Завдяки такому флоту підсанкційні країни на кшталт Росії можуть працювати навіть за обмежень від країн Заходу.
Власники старих танкерів очікують після нафтового ембарго більш «жорстких» умов продажу. В умовах обмеження цін на російську нафту країнами ЄС, не виключено, що ціна на танкери досягне нових висот. Важливо й те, як США впораються зі стрибками нафтових цін, що може відчути на собі внутрішній споживач. Американці можуть вибрати власний економічний спокій замість курсу на допомогу Україні та країнам ЄС.
Але є й несподівані позитивні зрушення. Після рішення ОПЕК+ США провели «позитивний діалог» з Китаєм та Індією, двома основними імпортерами російської нафти. Про це заявив Бен Гарріс, помічник міністра фінансів США з питань економічної політики, повідомляє Reuters.
США заявили про сигнали, що вказують на розуміння Китаю та Індії щодо необхідності запровадження цінового порогу для імпорту російської нафти.
План обмеження цін, узгоджений країнами G7, передбачає відмову країн-учасниць страхових, фінансових, брокерських, навігаційних та інших послугах для нафтових вантажів, ціна яких перевищує максимальну ціну на нафту та ще не визначену нафтопродукти.
Ціновий кордон розраховуватиметься на основі долара за барель, і буде встановлений на рівні, який збереже стимул для компаній з видобутку.
За словами Гарріса, ціль обмеження ціни.зберегти торгівлю російською нафтою, але за нижчими цінами», – сказав Гарріс. Незважаючи на те, що рівень ціни не встановлений, мета обмеження полягає в тому, щоб збільшити різницю між еталонним показником російської нафти Urals та міжнародним еталонним показником Brent.
«Ми можемо досягти успішного обмеження ціни без бареля, проданого під лімітом. Якщо те, що ми зробили, це забезпечили імпортерам важелі, щоб отримати найкращу знижку, нас це цілком влаштовує.», – резюмував чиновник.