Український експорт за рік війни: блокада портів та інші виклики
Минулий рік для України став одним із найважчих. Незважаючи на складні умови з початку повномасштабного вторгнення до РФ, український бізнес експортував майже 100 млн. тонн товарів на $44,1 млрд.
USM проаналізував який рік видався для українського експорту.
Загальна статистика
За даними Міністерства економіки України, минулого року загальні обсяги експорту становили 99,8 млн. тонн. З них 16,3 млн. тонн експортували безпосередньо через «зерновий коридор».
Водночас вартість експорту у 2022 році на 35% менша, ніж у 2021 році. На 38,4% зменшились фізичні обсяги. Загалом український бізнес експортував товарів на $44,1 млрд.
Морський транспорт став лідером в експорті товарів – 53,86 млн. тонн. Саме такі підсумки 2022 року наводить Міністерство інфраструктури України. На другому місці – залізниця (33,73 млн. тонн). На третьому – автомобільний транспорт (12 млн. тонн).
Обсяги експорту портів на Дунаї за 2022 рік зросли більш ніж у 4,2 рази — 13,15 млн. тонн проти 3,1 млн. тонн у 2021 році.
Логістика: виклики 2022 року
Найважчими випробуваннями для експорту на початку повномасштабної війни стала блокада портів України, яка тривала близько півроку.
Основні фактори, що вплинули на стабілізацію ситуації:
- укладання з ООН та Туреччиною «Зернової ініціативи», і як наслідок деблокада портів Великої Одеси;
- підписання Угоди про лібералізацію вантажних автомобільних перевезень з ЄС;
- розвиток прикордонної інфраструктури, у тому числі збільшення пропускної спроможності існуючих автомобільних та залізничних пунктів пропуску, а також відкриття нових;
- нарощування вантажоперевалки в портах Дунайського портового кластера.
На останній чинник вплинула ще одна перемога українських захисників – звільнення Зміїного острова. Саме це дозволило експортувати не лише каналом Суліна, а й гирлом Швидке.
«Звільнення від оккупантів острова Зміїний дозволило відкрити рух каналом гирла Швидке, розвантажити рейд каналу Суліна та вдвічі прискорити експорт українського зерна», — наголосив керівник обласного департаменту транспорту, зв'язку та морегосподарського комплексу Олександр Гайдук.
Чи вплине відкриття гирла Швидке на експорт зерна?
Лідери експорту
На першому місці (за обсягом та грошима) залишається кукурудза. Експорт цієї товарної групи становив 24,99 млн. тонн вартістю $5,94 млрд. Це на 1% більше, ніж 2021 року.
Друге місце (за вартістю експорту) посідає соняшникова олія – $5,46 млрд. Це на 14,4% менше, ніж у 2021 році. Скорочення порівняно з 2021 роком в обсягах становило 16,3%. Асоціація «Укроліяпром» повідомила, що у 2022 році експорт олійно-жирової продукції становив $6,9 млрд.
У топ-10 пробилося і насіння соняшнику. Україна експортувала 2,7 млн. тонн вартістю $1,255 млрд. Це у 33 рази більше, ніж у 2021 році.
Залізна руда хоч і залишилася в топі з експортом 23,9 млн. тонн у сумі $2,9 млрд. доларів, але при цьому скорочення становили -45,9% в обсягах і -57,8% у вартості.
«Причина – морські порти для руди та інших промислових товарів і надалі закриті, до того ж ціни та попит скорочуються через побоювання рецесії», — наголосив заступник міністра економіки, торговий представник України Тарас Качка.
Як писав USM, зараз лише порти Одеської області здатні підключитися до відвантаження металів. Основні потужності для експорту металургійної продукції розміщені у Південному, Одеському та Чорноморському портах.
За минулий рік експортували 11,2 млн. тонн пшениці вартістю $2,6 млрд. Це на 44,1% менше обсягом і на 44,7% менше, ніж 2021 року.
Географія поставок
Географічно 63% експорту припало на ЄС ($27,9 млрд).
Найбільшим ринком експорту серед держав-членів ЄС стала Польща — 6,6 млрд. дол. на 29%, а до Китаю на хмарні 69%.
Також минулого року Україна, зокрема, зосередилася на експорті до країн Африки та Азії, які страждають на продовольчу кризу. Так, було створено ініціативу Grain from Ukraine.
Вже у грудні 2022 року загальна сума оголошених вкладів у програму від її учасників становила близько $190 млн. На цей момент до ініціативи приєдналися понад 30 держав.
Очікування 2023
Незважаючи на війну та напружену економічну ситуацію, минулого року Україні вдалося вийти на дуже добрі показники. Звісно, у цьому відчувається і підтримка країн-партнерів, які закуповують українське продовольство, а також допомагають бізнесу триматися на плаву. Зокрема йдеться і про підтримку аграріїв. Наприклад, у постачанні потужностей зберігання зерна, дефіцит яких може призвести до величезної шкоди.
Слід зазначити, що велику роль у високих показниках відіграв «зерновий коридор», і якби російська делегація у складі СКЦ не створювала штучних затримок і як наслідок черги з суден у порту Стамбула, можливо, цифри експорту були б значно більшими.
Як розповіла USM менеджер з розвитку бізнесу компанії Maxigrain Олена Нероба, Експорт у 2023 році буде залежати від ефективності роботи всіх експортних маршрутів. Це “зерновий коридор”, “шляхи солідарності”, Дунай.
«І кожен має свої виклики. «Зерновий коридор» залежить від російської сторони у СКЦ, яка не перевіряє суду. Під будь-яким брехливим приводом вони скорочують кількість інспекцій, яких зараз у середньому менше трьох на день. Цього категорично мало», — зазначає Олена Бездєльник.
На Дунаї є інші проблеми, серед яких недостатня осадка, а також обмежена географія експорту. У свою чергу українському фермеру відправляти хліб залізницею, авто та Сулиною дорожче.
Читайте також: чи зможуть порти Дунаю зміцнити позиції на ринку?
«Експортний потенціал України становить 70 млн тонн, це по 7-8 млн тонн на місяць. Це все бажано відправляти через порти, як раніше», – наголосила експерт.
Важливо й те, що українська влада звернула увагу на Дунайські порти. Якщо продовжувати інвестувати в них, ми можемо сподіватися збільшення експорту і цими річковими і морськими шляхами.
Важко сказати, що очікує на Україну цього року, а й влада, і бізнес рішуче налаштовані не лише давати відсіч ворогові на фронті та повертати окуповані території, а й підтримувати та розвивати економіку.