
Фейсбук-сторінка «Євромайдан»: оперативне інформагентство
Фейсбук – сторінку «Євромайдан» створили першого дня протесту – 21 листопада. Тоді ніхто навіть не уявляв масштабу подій, але всі розуміли, що треба по-перше, координувати свої дії, по-друге, збирати інформацію про протест на одній сторінці.
Зараз, за відгуками журналістів, «Євромайдан» працює час оперативніше за досвідчені інформагентства, а такі люди, як, наприклад, режисер Роман Віктюк, надсилають свої листи підтримки не до таких шанованих видань, як та ж «Українська правда» чи «Дзеркало тижня», а на тільки знову Фейсбук-сторінку.
Про алгоритм роботи «Євромайдану» редакторського порталу розповів один із редакторів проекту, який побажав залишитися неназваним з міркувань безпеки:
Зараз в інформаційному просторі наша сторінка часто є першоджерелом інформації, коли:
– анонсує події Майдану – цю нішу ми закриваємо повністю, і це те, що в цікавій для журналістів традиційних ЗМІ;
– Подає експертні коментарі про Майдан – ми співпрацюємо з громадськими активістами та експертним середовищем, у яких немає виходів на традиційні ЗМІ.
Нам важливо, що наші матеріали використовують як центральні телеканали, так і інші ЗМІ, у тому числі такі важливі як «Українська правда», але ми не претендуємо на те, щоб називатися онлайн-ЗМІ, інформаційним агентством або прес-структурою Майдану. Ось ЗМІ нас відрізняє те, що ми не є неупередженими щодо подій на Майдані, а ось прес-служб, що ми не працюємо на одну з політичних чи громадських структур. Наша сторінка стала першою в Україні facebook media, цей формат дозволяє поєднувати інформування, координацію дій та мобілізацію аудиторії.
Мобільність. Наша перевага – мобільність. Якщо подивитися за рахунок чого це досягається, то я сказала б, що завдяки кнопці Share.
Все ж таки репост на відміну від навіть CtrlC-CtrlV ще оперативніше і не передбачає створення додаткової інформаційної вартості. Ми ж можемо натиснути одну кнопку обмінюватися з нашими партнерами реактивними проявами – лайк, комент, шер, які є інструментами традиційних ЗМІ. Таким чином, ми розповсюджуємо як власну інформацію серед наших партнерів, так і інформацію партнерів серед нашої аудиторії.
Коли говорю «партнери», то маю на увазі майданівські нішеві ФБ-сторінки, як:
ЄвромайданСОС – це зниклі люди Майдану, затримані активісти.
Майдан, а не злий Майдан, Страйкплакат – громадська активність, креатив
Площа. Медики – медична допомога тощо. .
Наша аудиторія найбільша, і коли ми розміщуємо чиєсь повідомлення чи прохання про допомогу – це дієвіше.
Оперативний зв'язок із аудиторією. Фейсбук – сторінка на відміну від офіційних сторінок прес-служб чи онлайн-ЗМІ дає можливість безпосереднього та оперативного зв'язку з аудиторією.
У спекотні моменти ми отримували до кількох тисяч приватних повідомлень на день. Це були як пропозиції допомоги, якось куди перерахувати гроші такому постраждалому, так і навпаки запити про те, що на Майдані, наприклад, закінчилися дрова, підвезіть, будь ласка. Обробка запитів перетворила нашу ФБ – сторінку на координаційний центр допомоги Майдану.
Команда. Сторінку почала людина, яка нині менш залучена до проекту (має основну роботу). Справа в тому, що і сам Євромайдан розвивався ескалаційно, відповідно й інформаційні потреби майданівців також. У перший день на Майдані зібралося лише 200 осіб, відповідно на сторінці було 5-6 повідомлень та 10 фоток. А наступного дня аналогічні мітинги виникли у кількох містах України та за кордоном, кількість повідомлень різко збільшилася. Для однієї людини обсяг роботи зріс неймовірно. Тоді ініціатор проекту підключив нашу команду. Ми не журналісти, у мирному житті працюємо у громадському секторі.
Наразі наша редакція складається з 10 осіб. У «гарячі моменти» залучали волонтерів – студентів Інституту журналістики. Також з нами співпрацюють активісти, через яких ми завжди можемо уточнити ту чи іншу інформацію, та кореспонденти, які створюють ексклюзивний контент – як правило, це відео та фоторепортажі.
Великий внесок роблять наші співвітчизники з-за кордону. Як правило , це молоді мами , які зараз за тисячі кілометрів від України , але прагнуть приєднатися до революційних подій в Україні і роблять велику справу — перекладають ключові повідомлення з нашої стрічки англійською .
Режим роботи. Відверто кажучи, розпочинаючи цю справу, ми розраховували, що проект існуватиме тиждень – до Вільнюського саміту.
Після першого розгону Майдану ми працювали в режимі авралу, кожну по 22 години на добу. Але коли зрозуміли, що Майдан – це не подія кількох днів і навіть тижнів, то виробили для себе другий режим: 3 зміни по 8 годин кожна (8.00 – 16.00, 16.00 – 24.00, 0.00 – 8.00).
У складі кожної зміни щонайменше дві людини, які займаються стрічкою новин – відстежують ЗМІ, моніторять розсилки та партнерські ФБ-групи. Одна людина у зміні відповідає на повідомлення читачів. У ключові моменти посилюємо зміни.
Під час подій 18-21 лютого – редакція працювала у повному складі 10 осіб (одразу на стрічці – 7, решта відпочивала по 4 години). Дві із чотирьох ночей наші кореспонденти були безпосередньо на Майдані.
Кожен із співробітників має свою ділянку моніторингу:
Соціальні медіа-стрічки громадських активістів та політиків; Відео-стрім-канали та ТВ-канали (переважно 5 канал та 24) Онлайн ЗМІ Іноземні ЗМІ (США, Європа).
Обмін та консультація між членами редакції відбувається через редакционний чат на базі Skype.
Ми не маємо власних постійних кореспондентів на Майдані, але в нас досить розгалужена мережа особистих знайомств і ми завжди намагаємося перевіряти інформацію, яка до нас надходить.
Фото і відео. Ми маємо ексклюзивний фотоальбом із іноземних акцій, який вміщує близько 400 фотографій з усього світу. Весь фото-відео контент (з різних акцій в Україні та інших країнах) ми структуруючи в альбомах.
Як правило, люди самі надсилають свої фото, але ми теж шукаємо у соціальних мережах і розміщуємо цікаві знімки на своїй сторінці, але завжди дбайливо вказуємо першоджерело – це заохочує людей до співпраці з нами. Ми намагалися запустити власний канал Instagram, але поки що у нас це не пішло – все впирається у нестачу людей.
Аудиторія. Загалом можу сказати, що зростання відвідуваності було пов'язане з найбільш драматичними подіями на Майдані. Але загалом ми працювали над збільшенням аудиторії планомірно – переважно за рахунок оперативного реагування. На певному етапі просували окремі повідомлення платно, вкладаючи у власні кошти. Але, як видно на графіку, доля аудиторії, яку ми залучили за кошти – незначна, але це дозволяє краще індексувати сторінку у Facebook.
Наша порада про методи роботи з аудиторією – насамперед перевірять достовірність та надають оперативний унікальний контент.
Думаю, головна запорука нашого зростання в тому, що аудиторія відсортувала собі ФБ-стрічку. Адже не секрет, що є багато спекулятивних сторінок у ФБ. Починаючи від фальшивих сторінок шахраїв, що ніби збирають гроші на потреби Майдану, і закінчуючи тим, що виникають ніби нормальні громадські сторінки, які врешті-решт виявляються проектами провладних структур чи того ж «українського вибору» Віктора Медведчука.
Монетизація. Наша сторінка не монетизована, таку можливість не розглядали.
Перспективи проекту. Вимоги площі ще не виконані, адже ми вимагали повної люстрації влади та перевиборів. Тому сторінка продовжує існувати та висвітлювати ці процеси. Чим пізніше стане сторінка – ще не обговорювали. Думаю, сторінка, яка набрала таку колосальну аудиторію, не припинить своєї роботи і після перемоги. Але чи стане це експертним майданчиком залишиться ресурсом новин – поки що говорить рано. Вже цього тижня плануємо запровадити кілька нових «продуктів» – підбивати хронологію тижневих подій , зокрема.
Леся Ганжа, Редакторський портал