Пробиваючи скляну стелю: Як жінці витримати конкуренцію у галузі, де домінують чоловіки


Олена Вольська

Олена Вольська

Засновник та керуючий партнер консалтингової компанії EBS

Пробиваючи скляну стелю: Як жінці витримати конкуренцію у галузі, де домінують чоловіки

18 липня, 14:20

Жіноче підприємництво набирає обертів. За статистикою Мінцифри, близько 74% українок відкривають бізнес у пошуках можливостей, а 56% нових ФОП в Україні у 2023 році відкрили саме жінки.

Підтримувати таку тенденцію дуже важливо — як на рівні держави, так і на громадському. Жінкам необхідно говорити про власний досвід, помилки та успіхи, щоб жіноче підприємництво переставало бути чимось унікальним, а все більше жінок розуміли, що вони не самотні зі своїми страхами та переживаннями. Сподіваюся, що і мій досвід допоможе іншим жінкам знайти у собі сили розпочати власну справу та бути впевненими у своїх силах.

Відео дня

Однією з причин коливання жінок щодо започаткування бізнесу є відсутність видимих ​​успішних кейсів жінок-підприємниць. Сучасні реалії змінюють картину та стереотипи. Ми можемо почуватися самотніми у своїх побоюваннях і сумнівах, ніби ми єдині, хто стикається з такими викликами. Але за кожною успішною історією стоїть тисяча невидимих ​​кроків.

Нам потрібно говорити про жіночий досвід підприємництва

Відкриваючи власну справу, будь-яка людина стикається з труднощами. Брак ідей, самокритика, яка не замовкає, скепсис з боку оточуючих. Через гендерні упередження щодо жінок, ці труднощі можуть тільки множитися. І звичайно, вони не єдиний «стоп-фактор». Ось лише деякі з них:

Комунікація. «Ти не маєш проявляти ініціативу»

Закриття ФОПів в Україні зросло на 54%, а компаній - на 15% (Фото:pressfoto / Freepik)
Цифри вражають. Українці почали масово закривати ФОП та компанії

На початку свого шляху мені не вистачало впевненості та комунікативних умінь значно більше, ніж колегам-чоловікам. Багатьом із нас із молоком матері закладали думки — «жінка не повинна виявляти ініціативу», «жінка не може бути першою».

У цих аспектах стереотипи дійсно можуть стримувати: це чоловік завойовник, а ти чому на клієнта полюєш?. Щоб навчитися першої йти на контакт, і робити це ефективно, такі токсичні установки потрібно зламати.

Фінансова забезпеченість. «Жінок наймають керівниками в кризи»

Згідно з AAUW, жінки заробляють у середньому на 16% менше, ніж чоловіки. Їх найчастіше призначають на керівні посади під час криз, коли компанії скорочують витрати, у тому числі і на зарплату. Через це вони менше затримуються на керівних посадах, адже змушені працювати з обмеженими ресурсами та під тиском більш прискіпливої ​​перевірки.

На не керівних посадах цей розрив може бути ще більшим, що обмежує їх можливості інвестувати у власну справу. Така ситуація невигідна ні окремим жінкам, ні економіці. Європейський інститут з питань ґендерної рівності підрахував, що забезпечення рівних можливостей для жінок та чоловіків сприятиме створенню в ЄС 10 мільйонів нових робочих місць до 2050 року та зростанню ВВП на душу населення на 10%.

Читати:  У вересні ДАСІ на Прикарпатті оштрафувало порушників на 1,6 млн гривень

В Україні ми відстаємо не лише у показниках ґендерної рівності, а й у усвідомленні проблеми. За даними дослідження ООН, кількість жінок на керівних посадах у світі становить близько 29%, тоді як в Україні лише 18%.

Відвертий сексизм. «Дівчинко, хто твій татко?»

Я більше 25 років працюю в консалтинговому бізнесі, який традиційно вважається «чоловічим». Коли 25-річною я приходила до чергового потенційного клієнта, могла почути щось на зразок «Дівчинко, ти хто і де твій тато?».

Такі коментарі обурюють, але нехай вони не змушують вас опускати руки. Пам'ятайте, що суспільство прогресує, а ваша діяльність – внесок у цей процес. Не дозволяйте цьому впливати на ваше професійне зростання.

Гендерні упередження. «Жінки не знаються на політиці та бізнесі»

У світі 64% жінок, які обіймають керівні посади або керують власним бізнесом, так чи інакше стикалися з гендерними стереотипами при виконанні робочих обов'язків. Ми всі чули історії про жінок, яким відмовляють у роботі через потенційний декрет чи заміжжя, яке чомусь має перевернути їхню кар'єру з ніг на голову.

Що стосується підприємниць, це виглядає комічно. Наче з народженням одного життя зупиняється інше життя всього компанії. Справді, турбота про сім'ю найчастіше покладається саме на жінок. Законодавство поступово мотивує до цього чоловіків, однак саме від жінки очікують, що вона поставить свій бізнес та кар'єру на паузу. У нашій країні ці очікування видно неозброєним оком.

Варто визначитися для себе, як ви будуватимете особисті стосунки та сімейні зв'язки. Тут не обійтися без певних жертв, тому дуже важливою є персональна готовність обох партнерів.

Ще одне упередження — жінки не знаються на бізнесі/політиці/технологіях тощо. Насправді жінки розуміються на цих сферах рівно на стільки, наскільки у них вистачає ресурсу на освіту та розвиток. Так само, як і чоловіки. А ось через виховання жінок, яке передбачало розвиток емпатії, ми іноді можемо краще розуміти клієнта, а отже, будувати більш тривалі ділові відносини, засновані на здоровій співпраці.

Читати:  Власники каналів Telegram отримають частку доходу від реклами, винагороди розподілятимуться як токени TON

Відсутність рольових моделей. “Ми повинні бачити, у кого вчитися”

Жінка-керівник чи жінка-власниця, яка видно у публічній площині, — поки що все ще не так часто зустрічається, особливо у традиційно чоловічих сферах. Візьмемо політику. Наразі європейська мета щодо жінок у керівних органах по всій Європі становить 40%. Остання скликана рада в Україні має 21% жінок у складі. І хоча це майже вдвічі більше, ніж у попередньому скликанні (12%), цього ще мало.

Поради для жінок-підприємниць, які я дала б собі на початку кар'єри

Найбанальніша, але в той же час найдієвіша порада. не бійтеся починати нове . Найстрашніше, що може статися – у вас не вийде. Якщо вже взялися, то рухайтеся вперед, незважаючи на внутрішні сумніви, кризи та негаразди. Так, проблеми будуть. Але завжди варто сприймати будь-які турбулентності як тимчасові явища, а криза як етап розвитку.

Вірте у свою ідею на 200%. Ідея завжди потребує фінансової підтримки. Щоб залучити кошти, доведеться постійно переконувати інших у перспективності своєї ідеї. Саме тому потрібно насамперед бути переконаною у ній самій — на всі 200%.

Швидше за все, вам доведеться зіткнутися з неабияким викликом – інвестори дуже рідко готові довіряти новим компаніям. Та й спочатку часто виникають сумніви: чи правильно я зробила? Чи не дарма ризикнула? Он пропонували ж хорошу посаду… Але коли ви вірите у свою ідею і знаєте, для чого працюєте, ці думки вас не зупинять.

Інвестуйте у необхідні знання та навички. У кожного свої «слабкі місця”. Для когось це комунікаційні скіли, для когось розуміння, як будувати команду тощо. Саме тому варто інвестувати у саморозвиток та освіту. Курси, лекції та література – ​​використовуйте все, що може бути корисним саме для вас.

Порада вчитися особливо стосується «чоловічих справ — тих, де жінок не звикли бачити. Постійне вдосконалення та зростання експертності відкривають шляхи до розвитку, породжують нові ідеї та досягнення, а відтак і фінансування та прибутковість бізнесу.

Читати:  Перерослянське товариство виділило бурштину 50 тисяч гривень допомоги

Ще один інструмент, який надихає розправити плечі, – це гранти для жінок. Якщо у вас вже є ідея та впевненість у ній, то чому б і ні? Тим більше, що організації-донори вже мають кошти та зобов'язані їх виділити саме на бізнес, який створили жінки. Чому цим бізнесом не може стати ваш? В основному гранти спрямовані на розвиток малого бізнесу, але також часто можна знайти ініціативи для отримання додаткової освіти або МВА.

Розвивайте свій нетвор та сприймайте його як частину бізнес девелопменту. Якщо ви підійдете до людини і скажете: «Ось, я роблю аудит, купіть», ніхто цього не зробить. Важливо дати зрозуміти, що ти цікава, що тобі можна довіряти. І вже після цього можна додати: «Між іншим, я займаюся аудитом». Головне в нетворкінгу – вміти швидко встановлювати «теплі» контакти. Це не обов'язково глибокі взаємини, але такі, щоби виникла зацікавленість.

Якщо ви постійно шукатимете можливості розширювати коло знайомств (та користуватися цими можливостями), ви зможете побачити картину на своєму ринку у повному форматі та зрозуміти актуальний запит. І не повірите — людям подобається допомагати та ділитися експертизою. Варто лише спитати.

І пам'ятайте — навіть якщо зараз підприємництво здається вам галуззю із виключно чоловічою бізнес-культурою, ви можете на це вплинути. Хоч би яку сферу діяльності ви обрали — консалтинг, military-tech чи мережу кав'ярень. Як власниця бізнесу, ви здатна сама вибудовувати навколо себе нову культуру, яка однаково комфортна і справедлива і до жінок, і до чоловіків.