Реверс: кошти людям чи “прокурорам”?

Реверс: кошти людям чи “прокурорам”?


“В останні місяці триває запекла дискусія щодо бюджетного забезпечення громад. Окремі новації у проекті держбюджету-2025 шокували не лише громади, міжнародні партнери, а й усе українське суспільство. Мова про подвійні стандарти. Запропоновано вилучення у громад 4% податку на доходи фізосіб (ПДФО), реверсної дотації, єдиного податку, частини коштів освітньої субвенції, фактичне зняття мораторію на підвищення тарифів для населення – в одній частині держбюджету. Тому що для людей коштів немає – війна”, – розповідає Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціації міст України, кандидат наук з державного управління для видання “Дзеркало тижня”.

“Водночас в інших статтях держбюджету закладено підвищення зарплат прокурорам, суддям, контролерам Рахункової палати. Для них гроші. До речі, окрім збільшення зарплат, працівники Рахункової палати з легкої руки парламенту можуть отримати ще один бонус — не будуть зобов’язані декларувати доходи як державні службовці. Мабуть, щоб не виникало більше медійних скандалів із приводу величезного стану правоохоронців, членів медико-соціальних експертних комісій (МСЕК)… Нема декларування — немає скандалу.

Однак залишимо це для коментарів міжнародним партнерам, які надають Україні фінансову допомогу при здійсненні демократичних та антикорупційних реформ. І повернемося до бюджетів громад. Якщо народні обранці висловлюють впевненість, що матимуть змогу залишити 64% ПДФО та єдиний податок у бюджетах громад, то з реверсною дотацією, на жаль, інша ситуація. У високих кабінетах масштаб негативних наслідків суспільству від вилучення реверсної дотації з місцевих бюджетів ще не усвідомили.

Що таке реверсна дотація?

Простою мовою це вилучення коштів громад до державного бюджету. І це головне, зафіксуйте себе у пам’яті. Вже потім Бюджетний кодекс України пояснює, навіщо це робиться «для горизонтального вирівнювання податкової спроможності територій».

Читати:  Чи перервуть чернівчани серію без перемог? Сьогодні "Буковина" зіграє черговий матч Першої ліги

З початком повномасштабної війни та тимчасовою окупацією значної частини територій механізм горизонтального вирівнювання повністю вичерпався, оскільки фізична база та умови розрахунків суттєво змінилися. Тому абсолютно логічно і правильно уряд 28 лютого 2022 року автоматично зупинив вилучення з місцевих бюджетів реверсу. 2023 року реверс знову спробували вилучати через зростання «військового» ПДФО, але у 2024 році від вилучення реверсу відмовилися, оскільки значно зменшилися надходження громад через вилучення «військового» та «силового» ПДФО з місцевих бюджетів. З жовтня 2023 року так звані силовики — прокурори, правоохоронці, включаючи працівників в’язниць, ДСНС, до місцевих бюджетів ПДФО не сплачують.

У проекті держбюджету-2025 реверс знову запропонували вилучити, без економічного обґрунтування, за відсутності бази для розрахунків, без урахування того, що «військового» та «силового» ПДФО до громад не повертають. селища та села, які офіційно пропонують «пограбувати» вдруге через вилучення «військового» та «силового» ПДФО, а тепер реверсу. І це при тому, що неофіційно з моменту повномасштабного вторгнення громади виконують своїм коштом державні функції — зміцнення, військове забезпечення, заходи безпеки та багато іншого, з останніх сил роблячи це для захисту. жителів та для нашої спільної Перемоги.

Шок малих громад

У структурі більшості малих громад це дуже великі кошти, які не буде чим компенсувати. Миколаївська обл.), 21,3% бюджету біля села Наталіне та 11,5% бюджету у селища Донецьке Харківської області, 16% біля села Комишанка (Сумська обл.)? Список можна продовжити.

blank

І якщо 35 реверсних громад Київської області (всього в області 69 громад — А.С.) мають надію, що їх підтримає Київ, як це було в 2022–2023 роках, то що робитимуть інші?

Суть та економічна мета знекровлення 189 заможних громад, багато з яких розташовані поряд з лінією фронту та активно сприяють підвищенню обороноздатності держави, на перший погляд незрозумілі. Бо вилучення реверсу ніяк не впливає на збільшення загального ресурсу для держбюджету та інших громад, оскільки на 2025 рік у бюджеті закладено 51,2 млрд. грн. додаткової (не базової) дотації при плановій цифрі на 2024 рік у 33,4 млрд. грн. При цьому левова частка цієї суми навіть не розподілена між громадами, а отже, нікому не світить!

Читати:  Скоро справжня зима: де буде холодніше і чи долине сніг до Нового року

Навіщо хочуть забрати 12,9 млрд грн реверсу у громад та додати 17,8 млрд грн до графи додаткової дотації, стане зрозуміло, якщо подивитися, як додаткову дотацію витрачали до цього. Наприклад, 2024 року уряд уже направив 2,4 млрд грн на дороги загального користування коштами додаткової дотації — у «ручному» режимі ці гроші розподілили на капітальні витрати. З цієї ж опери поява експансіоністських ініціатив щодо Державного фонду регіонального розвитку на 2025 рік.

Які можуть бути наслідки для людей?

По-першесуттєво зменшиться підтримка ЗСУ, бо після вилучення «військового» та «силового» ПДФО торік кошти реверсу — чи не єдине джерело громад для фінансування потреб військових.

По-другестрімко зростуть тарифи на тепло та воду або припиниться надання послуг щодо їх постачання. Із коштів реверсу якраз і відбувається фінансування найбільших підприємств цієї сфери, яким держава має вже 64 млрд грн компенсації різниці у тарифах. Можете уявити собі Дніпро чи Львів, Запоріжжя чи Вінницю, Суми чи Хмельницький, Чернігів чи Луцьк, Одесу чи Тернопіль, Полтаву чи Івано-Франківськ, Житомир чи Чернівці, Рівне чи Черкаси, Южноукраїнськ чи Бровари… без тепла та води? Опалювальний сезон може припинитися не через російські обстріли, а через банальне вилучення грошей з громад на будівництво доріг, підвищення зарплат прокурорам та Рахунковій палаті.

По-третєприпиниться більшість програм з реабілітації та соціалізації ветеранів, тому що найпотужніші з них запроваджені саме у реверсних громадах.

По-четвертезменшиться фінансування освіти, без якої немає шансів на повернення в Україну людей, які виїхали.

По-п’ятезгорнуться президентські проекти на підтримку економіки «Купляй українське» та «Зроблено в Україні», — громади просто не матимуть коштів на такі закупівлі.

Читати:  Ігор Новицький отримав подяку від захисників Бахмута

Щоб цього не допустити, потрібно залишити кошти реверсу у бюджетах громад. Кошти для збереження реверсу – додаткова дотація, нерозподілена у проекті держбюджету-2025. Аргумент «у нас немає грошей» не працює, тому що паралельно влада ретельно підтримує фінансово силовий та контролюючий блок держави.

Парламент перед другим читанням проекту держбюджету-2025 у Бюджетних висновках дав чітке доручення уряду визначитися з приводу доцільності вилучення у громад реверсу. Підхід «забрати і поділити» вже не спрацює, громади як фундамент країни після децентралізації мають бути здатними.

Це завдання не лише місцевого самоврядування, а й державної влади.