Мінокружіння не може виправити кризу екоконтролю

Мінокружіння не може виправити кризу екоконтролю


Фахівці Асоціації професіоналів навколишнього середовища (PAEW) та понад 200 експертів обговорили неспроможність Міністерства захисту навколишнього середовища та природних ресурсів виправити кризу екологічного контролю у рамках реформування його системи.

Це сталося на круглому столі, присвяченому реформі, який об'єднав представників органів влади, громадськості та бізнесу, науковців та експертів, повідомляє Офіс стійких рішень.

“Концепція від Мінокружіння сьогодні – чергова спроба симітувати реформу, підміняючи поняття, пропонуючи “реформу” без дорожньої карти та ще більше поглиблюючи кризу”, – сказала президент PAEW Людмила Циганок.

Наголошується, що існуюча система екоконтролю має низку прогалин, серед яких: відсутність системи держекоконтролю, основного закону; Наявні нормативно-правові акти містять неоднозначні положення; роками Державна екологічна інспекція виконує роль карального органу без превентивної функції; дублювання повноважень через що бізнес зазнає тиску; відсутність довіри до органу.

У матеріалі наголосили, що система екоконтролю потребує реформи. Однак на попередні невдалі спроби, які тривають із 2018 року, Україна витратила близько 2 мільярдів гривень.

Проект нової концепції не містить інформації про: необхідність та обґрунтованість запропонованих змін; системності, зокрема у контексті з Білою та Зеленою книгою реформування системи державного нагляду (контролю), Плану заходів щодо реалізації Концепції; наукового забезпечення; ресурсної забезпеченості пропозиції, результатів необхідних фінансово-економічних розрахунків, пов'язаних із реалізацією змін, врахування необхідного фінансування у Державному бюджеті на 2024 рік.

Заступник голови парламентського комітету з питань екологічної політики та природокористування Олена Криворучкіна наголосила, що реформа не має стати черговою зміною вивісок, а має відбуватися згідно з європейськими принципами та вимогами.

Якісна реформа має ґрунтуватися на аналізі попередніх невдач. Проте ніхто не проаналізував провал Концепції у 2017 році.

“Я створила міжнародну робочу групу при Екокомітеті, щоб експертно підготувати якісні рішення, які принципово змінять ситуацію”, – розповіла вона. Криворучкіна додала, що на сьогоднішній день Держекоінспекція – єдиний орган, відповідальний за фіксацію екологічних збитків унаслідок збройної агресії.

Читати:  Україна спростила процедуру отримання дозволу на викиди в атмосферу

Між ліквідацією ДЕІ та запуском нового органу відбудеться затримка роботи.

“Вже застереження не в контексті інтересів захисту навколишнього середовища, а в контексті інтересів щодо захисту держави під час воєнного стану – а чи не зіграє така запропонована Концепція “на руку” агресору?” – пояснила вона.

Член Науково-технічної ради ДЕІ та PAEW Андрій Демиденко наголосив, що концепція передбачає створення єдиної інтегрованої, прозорої та ефективної системи нагляду (контролю) та моніторингу стану навколишнього середовища.

“Додаючи ДЕІ функції сучасного моніторингу, її слід перетворити не на природоохоронну інспекцію, а на природоохоронне, а краще екологічне агентство”, – зазначив він.