Чекаю CBAM


Три роки тому, у березні 2021 року, Європейський парламент схвалив введення вуглецевого механізму в зоні ЄС (механізм коригування вуглецю C-Cabam). У жовтні 2023 року в його впровадженні розпочався перехідний період. Починаючи з січня 2026 року, це повинно працювати повністю. І тоді додатковий податок на викиди вуглецю буде накладений на більшість товарів, імпортованих до ЄС. Механіка дещо складніша, не така проста і ще не повністю відома, але суть не змінює її.

У той же час, Україна – одна з держав, в експортному потенціалі CBAM може впливати на найболючіший. Перш за все, в металургії, а також у хімічній та цементній промисловості та електроенергії.

Бюрократична божевілля

Наразі Рада не працює у монетизованому форматі. Компанії ЄС повинні забезпечити лише викиди парникових газів (як прямі, так і непрямі), пов’язані з їх імпортом, але нічого не повинні платити. Ця вимога стосується лише 6 видів товарів – цементу, чавуну/сталі, алюмінію, мінеральних добрив, електроенергії, водню. Насправді ці шість становлять понад 50% викидів, що охоплюються європейськими викидами вуглецю.

Починаючи з 2026 року, імпортерам ЄС доведеться купувати спеціальні сертифікати CBAM, ціна яких буде обчислена залежно від середньої ціни щотижневого аукціону на викиди СО2Поле, хоча, якщо імпортери зможуть довести, що ціна вуглецю вже виплачена під час виробництва імпортних товарів, її не потрібно буде платити. У той же час очевидно, що витрати на сертифікати будуть цінувати виробника та зробити її продукцію менш конкурентоспроможною.

Бізнес в Європейському Союзі вже боїться, що новий механізм призведе до спалаху додаткової бюрократичної документації, а складність розрахунків призведе до великої кількості спірних ситуацій. “Бюрократична божевілля, спричинена CBAM, неймовірна”, Вольфганг Гроссі Ендамп, голова Німецької асоціації хімічної промисловості VCI. 60% людей, які приймають рішення в компаніях з ЄС, не знають і не розуміють вимог CBAM-Says 700 німецьких компаній з Deloitte як недавнього опитування.

Читати:  Україна хоче перевести ТЕС та ТЕЦ на низьковуглецеві джерела енергії

Напевно, керівні органи ЄС підозрювали, що новий механізм знайде багато підводних каменів у шляху, якщо вони розтягнуть перехід на два роки. За цей час вони спробують визначити найбільш очевидні недоліки. Тому до 1 січня 2026 року CBAM може зазнати відчутних коригувань. Тим не менш, навряд чи Брюссель відкладе його реалізацію або, навіть більше, відмовитися від цієї ідеї.

Мільярд доларів

Натомість, Україна важливо не доставляти цю проблему так, ніби вона була відносно віддаленою у часі, а не так терміново проти фону бойових дій. Щоб зрозуміти його важливість, цього достатньо, щоб вказати одну цифру. Якщо CBAM зараз працює у повному форматі, втрата України в експорті лише металургійних продуктів перевищить 1 мільярд доларів. І це приблизно третина всього доходу від експорту в роки війни.

У попередній період вплив CBAM також оцінювався негативно, але це було б не таким руйнівним, як це могло статися зараз. Зокрема, у 2021 році Україна експортувала металеві вироби з 14 мільярдів доларів, і трохи більше 40% цього експорту виходило на ринки ЄС. У 2023 році дохід не отримав 2,64 мільярда доларів. США та загальна частка країн ЄС зросла до 85%серед покупців. Іншими словами, українська металургійна промисловість зараз критично залежить від продажів у Європі. І навіть якщо в довгостроковій перспективі відроджується відвезення залізних металів через порти Чорного моря, потрібно буде відновити втрачені позиції на інших ринках та досягти рівня обороту.

Вступ України до Європейського Союзу (навіть якщо це сталося до 2026 року) не заперечує проблему CBAM для внутрішніх металургістів. Тому що вони апріорі в технологічно втраченому положенні. До повних великих показників інвазії викидів з2 Для багатьох продуктів на українських металевих компонентів вони були вищими, ніж у підприємств ЄС. Для чавуну співвідношення було в середньому 1,8 тонни проти 2,1 тонни; для напівпрофільних продуктів – 1,9 тонни проти 2,8 тонн; За кидок – 1,9 тонни проти 3 тонн. У всіх випадках це не на нашу користь. Протягом останніх 2 років українські виробники та сталі не могли дозволити собі повну «зелену» модернізацію з повною повною. І в Європейському Союзі ці процеси розгорталися на повну силу, частково через державні субсидії та субсидії. Як результат, через вуглецеві запаси металургійні продукти з України в 2026 році можуть бути на 10-15% дорожчими, ніж аналоги, ніж конкуренти.

Читати:  Верховна Рада спростила екологічні закони

Не майте часу за 2 роки

За словами Владіслава Антинова, керівника Центру екології та розвитку нових технологій, європейський механізм коригування вуглецю імпорту може створити додаткові витрати на традиційні металеві продукти до 100 євро за тонну. Кінцева кількість таких витрат залежатиме від вартості викидів вуглецю до ЄС на момент повного виконання вимог CBAM в Європейському Союзі.

Виконавчий директор Arcelormittal Kryvyi Rih Riga Chapo в коментарі до Politico заявив, що в цьому випадку ситуація може виникнути, коли українська сталь буде занадто дорогою для ЄС, що підштовхне стан Співдружності до імпорту дешевших товарів з більш віддалених джерел. У той же час, іронією долі, викиди вуглецю навіть ростуть у всьому світі. Оскільки процес тривалого транспортування металевих виробів, скажімо, від Бразилії або В’єтнаму до Європи буде супроводжуватися випуском додаткових тонн Co2 до атмосфери.

Раніше генеральний директор групи Metinvest Юрій Риженков також висловив подібні побоювання. Від -додавання податку продукція походження з України в певний період може стати неконкурентоспроможною на ринку ЄС, а експорт буде заблоковано. За словами Юрі Ріхенкова, CBAM не ускладнить роботу європейських рослин Metinvest, оскільки тепер вони використовують місцеві плити. Тим не менш, до 2026 року неможливо відновити фабрики в Україні з війни. Якби це не для повної великої війни, все одно настав би час встигнути, але тепер українські виробники просто не залучали б необхідних інвестицій. І для модернізації, лише Запоріжхстал, за словами генерального директора MetInvest, це займає 2 мільярди доларів.

Винятки можливі

У той же час ситуація не зовсім безнадійна. З самих ЄС були повідомлення, які не прагнуть покарати виробників товарів з третіх країн і готові розрізнити податок на вуглець. Існує навіть кілька варіантів послабити ймовірний негативний вплив CBAM. Але вам потрібно обговорити ці варіанти з офіційним Брюсселем.

Читати:  ОАЕ планують інвестувати у чисту енергетику 15 млрд дол.

Найбільш очевидним з них є фактор основного майора. Положення про CBAM, затверджені Європейським парламентом, дозволяє нам зробити винятки “якщо непередбачувана, виняткова та необроблена подія, яка виходить за рамки однієї або декількох третьої країни”. Чи російська агресія проти України не така прецедент? Якщо ні, то що?

Зрештою, ЄС може застосувати диференційований підхід до коригування вуглецю в торгівлі з різними країнами і навіть частково або повністю звільненими імпортними товарами з майбутньої плати, зареєстрованою в Резолюції Європейського парламенту 10 березня 2021 року для запровадження CBAM. Це допустимо за умови, що відповідна країна готова дотримуватися того ж “зеленого курсу”, який оголошує Європейський Союз, та/або механізм CBA може пошкодити сталий розвиток цієї країни (наприклад, якщо мова йде про критичні товари). Виходячи з цього пункту, Україна, ймовірно, доведеться укласти домовленість з ЄС, яка передбачає заходи та графіки наших дій щодо зменшення слідів вуглецю. Але це не знадобиться до 2026 року.

До речі, уже в березні 2021 року Український уряд створив робочу групу для створення консолідованої позиції щодо механізму митного коригування вуглецю під керівництвом заступника прем’єр -міністра Ольги Стефанішина. Але оскільки зацікавлені учасники ринку вказують, група ніколи не виходила. Хоча на проблему впливають не тільки GMC, але, як згадувалося вище, виробники електроенергії, хімічні речовини, цемент. Більше того, у цих секторах фіскальне навантаження на продукти від CBAM може бути навіть вище, ніж металургія.

Ярослав Ярош