Барометр амбіцій МСБ-2024 Два з п'яти бізнесів не готові до геополітичних ризиків – у чому унікальність українських підприємств
Барометр амбіцій МСБ-2024 Два з п'яти бізнесів не готові до геополітичних ризиків – у чому унікальність українських підприємств
Щорічний Барометр амбіцій малого та середнього бізнесу від Payoneer (Фото:Pexels / Pixabay)
Щорічний Барометр амбіцій малого та середнього бізнесу від Payoneer виявив, що два з п'яти МСБ, які прагнуть рости, не готові до геополітичних ризиків.
Барометр амбіцій МСБ від Payoneer містить результати опитування майже 3800 МСБ із 15 країн світу станом на початок 2024 року та оцінює вирішальні фактори для їх зростання.
Джон Каплан, генеральний директор Payoneer, зазначив: «46% опитаних нами МСБ вже мають міжнародну клієнтську базу, що на 4% більше, ніж торік. Проте, МСБ стикаються з дедалі більшою кількістю макроекономічних викликів і вдаються до використання технологій штучного інтелекту, встановлення партнерств із великою кількістю постачальників та виходу на нові торгові маршрути для підвищення ефективності».
Серед ключових висновків цьогорічного Барометра амбіцій МСБ:
МСБ використовують інструменти на базі ІІ та розширюють коло постачальників для підтримки темпів свого зростання.
Більшість опитаних планують або вже почали використовувати ІІ для допомоги у сфері обслуговування клієнтів (62%), мерчандайзингу (64%), управління запасами (62%), створення контенту (62%), аналізу конкурентів (64%) та ланцюжків поставок (63%). Щодо останньої, як проактивна відповідь на макроекономічні виклики, МСБ диверсифікують свої ланцюги поставок, працюючи в середньому з 29 постачальниками (сюди входять також юридичні фірми та маркетингові агенції), в порівнянні з 21 постачальниками два роки тому. Майже дві третини респондентів вважають, що наявність диверсифікованої та міжнародної мережі постачальників допомагає захистити їхній бізнес від глобальних потрясінь.
МСБ розширюють свою базу клієнтів, відкриваючи нові торгові коридори. Два з п'яти МСБ (40%) обирають ринки Європи та Центральної Азії як пріоритетні для розширення своєї клієнтської бази протягом наступних п'яти років порівняно з 33% у 2023 році. Основні причини, чому респонденти планують розширюватися в цих регіонах, — це бізнес-можливості та доходи (45%), задоволення попиту клієнтів (38%) та регіональна близькість (37%). Це складова загальносвітової тенденції до посилення диверсифікації торгівлі в умовах тривалої торгової напруги між Китаєм та Північною Америкою, що ускладнює ведення бізнесу.
Вихід на міжнародні ринки передбачає подолання перешкод і МСБ готуються до цих викликів. Понад 40% респондентів вважають, що вони не готові до таких глобальних подій, як геополітичні конфлікти, бойкоти продукції та торговельні війни порівняно з 36% у 2023 році. Питання кібербезпеки також у пріоритеті: зменшення ризиків кібербезпеки ймовірно стає ключовою бізнес-метою для МСБ (8% у 2023 році порівняно з 13% у 2024 році, що в результаті становить збільшення на 63%).
Барометр амбіцій МСБ 2024 містить детальні результати опитування українських підприємств. Наступні дані дослідження дозволяють побачити унікальні риси українських підприємств на міжнародному рівні, їх переваги та можливості для вдосконалення:
Незважаючи на надважкі умови ведення бізнесу, українські МСБ демонструють значний прогрес у розширенні своєї глобальної присутності. 61% клієнтської бази українських МСБ є міжнародною, що є одним із найвищих показників серед опитаних країн. Для порівняння, в усьому світі середня частка міжнародних клієнтів становить 46%.
Українські МСБ диверсифікують мережу клієнтів та постачальників, що свідчить про певну стійкість та гнучкість перед зовнішніми загрозами. Аналогічно із середньосвітовими показниками, 63% респондентів з України вважають, що наявність різноманітної та глобальної мережі постачальників допомагає захистити малий бізнес від збоїв. Середня кількість постачальників, з якими працюють українські МСБ, збільшилася на 45% за останні два роки — з 19,7 постачальників у 2022 році до 28,9 у 2024 році. – це США (53%), Польща (23%) та Німеччина (20%).
Вихід на глобальні ринки надає МСБ низку відчутних переваг. 64% опитаних відзначають збільшення доступу до нових клієнтів, 58% повідомляють про підвищення ефективності інновацій, 53% згадують про полегшений доступ до постачальників, 52% бачать найкращі фінансові показники, а 50% відзначають доступ до високоякісних поставок.
Крім переваг, МСБ в Україні також стикаються з низкою бар'єрів на шляху до міжнародних ринків. Місцеві обмеження та санкції (41%) та зовнішні події/перебої (41%) є ключовими перешкодами для розширення бізнесу. Власники малого бізнесу в Україні також стикаються з низкою перешкод щодо доступу до капіталу, включаючи високий коефіцієнт заборгованості до доходу (42%), нестабільні фінансові показники (42%) та обмежені особисті чи професійні мережі (37%).
“МСБ отримали величезні можливості розвитку внаслідок зростання попиту на глобальному рівні”, – зазначила Беа Ордонез, фінансовий директор Payoneer, – “Наше дослідження показує, що МСБ продовжують розширювати свою діяльність за кордоном, виходячи на нові ринки і розширюючи торгові коридори. Для цього МСБ активно освоюють цифровізацію та інновації, співпрацюють із різними постачальниками та партнерами, які допомагають реалізовувати їхні глобальні амбіції».
Payoneer — це фінансово-технологічна компанія, яка надає малим та середнім підприємствам світу можливості здійснювати транзакції, вести бізнес та зростати на міжнародному рівні. Payoneer був заснований у 2005 році.
- З офісу — у полі та на завод. Половина українців готова змінити професію
- Вся надія на IT та крафт. Який український бізнес має шанс на успіх за кордоном?
- Працюють із іноземними клієнтами. Понад третину українських малих та середніх бізнесів планують найняти більше персоналу — опитування
Раніше повідомлялося, що в Україні зросла кількість підприємств, які мають проблеми із пошуком персоналу.
Станом на травень 2023 року український бізнес планував розширення, незважаючи на війну, — дослідження Payoneer.